Translate

søndag 28. oktober 2012

Intervju Med Jonny Hetherington Fra Art Of Dying

Art of Dying er et hard rock/post-grunge-band fra Vancouver i Kanada. Bandet ble stiftet i 2005 av vokalist, Jonny Hetherington, og gitarist, Greg Bradley.
På bandets 'Vices and Virtues' album, gjorde Adam Gontier (Three Days Grace) en gjesteopptreden på låta "Raining".
Bandet har delt scene med bl.a. Stone Sour, Theory of a Deadman, Skillet, Shinedown og Halestorm.


Alternativ Rock Norge har fått stille vokalist, Jonny Hetherington, noen spørsmål.


ARN: Dere signerte en plateavtale med Reprise Records og Intoxication Records i 2009. Hva er den største forskjellen fra å gå til å være et usignert band til og bli et singert band?

JH:  Å være med plateselskapet vårt gir oss muligheter som vi bare ikke hadde når vi var indie. Vi kunne aldri hatt råd til å jobbe med produsenter som, Howard Benson, eller miksere som, Chris Lord-Alge, uten Warner. Vårt plateselskap er et stort team av mennesker, så det forandrer ting også. Når det gjelder bandet, musikken, og hvor mye innsats det tar å "klatre", så har ingenting forandret seg for oss. Vi har vært heldige å få beholde den kreative kontrollen over musikken vår o.l., og vi er veldig involvert med hver avgjørelse i karrieren vår. Vi kom hit med en sterk arbeidsmoral og det vil aldri forandre seg.

ARN: Intoxication Records ble stiftet av Disturbed's David Draiman og Dan Donegan. Hvordan møttes dere?

JH: Vi møttes gjennom en felles venn i en radio rep fra Boston. Et enkelt, "Hey Jonny, this guy Dan Donegan from Disturbed is going to be giving you a call", er hvordan det hele startet. Han fikk meg til å sende en CD til Danny og når vi endelig tok kontakt på telefonen, hadde vi en god samtale om musikk og musikkbransjen generelt. Dan tilbudte seg å hjelpe oss på alle mulige måter han kunne, noe som førte til en ledig plass på en Disturbed turnè ca ett år senere.

ARN: Dere har så langt utgitt tre singler fra albumet 'Vices and Virtues'. Vil det bli en fjerde?

JH: Vi er så stolte av albumet, og vi føler at hver sang er en singel, så jeg håper vi kan slippe flere til radio.

ARN: Dere har en lyric video ute for singelen "Sorry". Noen planer om en musikkvideo?

JH: Jeg skrev faktisk et helt konsept (tema) for musikkvideoen som enda ikke har blitt lagd. Lyric videoen har blitt svært populær, noe som har stoppet innspillingen av en video - et fint problem å ha, antar jeg. Jeg vil gjerne lage musikkvideoen, men på dette tidspunktet oppdager fremdeles folk lyric videoen, noe som er kult. Den har inspirert til en crazy tråd av kommentarer på vår YouTube-kanal hvor folk unnskylder seg til mennesker de har mistet eller til noen de har gjort noe dumt ovenfor i fortiden. Jeg synes det er flott at folk bruker den plassen som et sted til å få lettet litt på samvittigheten.

Jonny Hetherington
ARN: Dere har møtt mange fans opp igjennom årene. Har du noen gærne historier å fortelle oss?

JHVi har et slikt tett bånd med våre fans, som jeg tror stammer fra tekstene til sangene og vår vilje og interesse for å bli kjent med dem. Vi er vanligvis de siste menneskene som forlater lokalet etter et show fordi vi liker å holde oss i nærheten og møte så mange mennesker som mulig. Vi har blitt veldig close med "The Die Hards", som er vår offisielle fangruppe/venner. (Du kan joine i Die Hards på www.artofdyingmusic.com).
En gang vi signerte CDer og t-skjorter kom det en fyr opp og tok meg i hånden å sa: "Jeg har ikke noe du kan signere, jeg vil bare at du skal vite at jeg er i live og står her på grunn av musikken deres". Det er en spesiell følelse. Han hadde vært nær ved å ta selvmord, men funnet mot til å snu det rundt.

ARN: Mens vi er inne på fans. Når du skriver sanger, er noen av de inspirert av historiene du blir fortalt av de?

JH: Jeg har ikke skrevet noe direkte om en bestemt historie, men jeg føler definitivt at forholdet vi har med våre fans, gjennom hver e-post, kommentarer, og i personlige samtaler,  påvirker meg og vil på en eller annen måte komme ut gjennom musikken. Det er en spesiell sang jeg nettopp er ferdig med å skrive som har betydd en del for meg på grunn av noen få samtaler jeg har hatt online. Jeg skal spare resten av historien til sangen er innspilt.

ARN: Du har sikkert fått dette spørsmålet hundre ganger før, men jeg må spørre. Har dere vurdert en offisiell utgivelse av "Die Trying"-versjonen dere gjorde med Seether's Shaun Morgan?

JH: Jeg ville elsket å utgi den versjonen. Og en gang vil vi nok gjøre det også, men inntil da så ligger den overalt på Youtube. Shaun og de andre gutta i Seether har vært så gode venner, fra å synge på "Die Trying" (to ganger!), til å ta oss med på vår første turnè i Storbritannia under våre indie-dager.

ARN: Så vidt jeg vet har dere ikke vært i Norge enda. Har dere noen planer om å gjøre en konsert her?

JH: Vi har ikke det, men det vil garantert endre seg! Vi ønsker å spille i Norge, og det er en del av verden jeg virkelig ønsker å se. Jeg har noen norske røtter som jeg trenger å se nærmere på. Mine foreldre satt sammen vårt slektstre en stund tilbake, og det viser seg at jeg er 36'te generasjon dateres tilbake til Eystein, konge av Rauma (Norge). Gir det noen mening? Kanskje en av dine lesere kan hjelpe meg å avdekke min norske blodlinje.

ARN: Vet du om dere har mange norske fans der ute?

JH: Jeg har sett mye norske ting på Facebook og Twitter, så jeg håper det er en indikasjon. Albumet vårt er i den norske iTunes-butikken, noe som er gøy å se! (den har bare blitt utgitt i utvalgte europeiske land).

ARN: Hva er planene til Art of Dying i 2013? Er det for tidlig å håpe på et nytt album?

JH: Vi skriver på det neste albumet nå. Men det er ingen planer om å starte innspillingen enda, ettersom 'Vices  and Virtues' fortsetter og gjøre det bra, og det er fortsatt vår viktigste prioritet. Vi synes å ha mye musikk i oss akkurat nå, så det bare kommer ut.

ARN: Er det noen siste ord du vil si til være norske lesere?

JHTakk for at dere støtter oss! Vi vil presse på for å få til et show i Norge så snart som mulig!
Det er din entusiasme og støtte som vil gjøre det mulig, så be om Art of Dying hvor enn du kan, skriv en anmeldelse på iTunes og la verden få vite at du er fra Norge.
"The Art of Dying" er mitt liv å leve!

Art of Dying består av:

Jonny Hetherington - Vokalist
Greg Bradley - Gitar
Jeff Brown - Trommer
Cale Gontier - Bass
Tavis Stanley 
- Gitar

Hold deg oppdatert på bandet her:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar